
A co z ludźmi, którzy mają lęk wysokości?
Z lękiem wysokości jest różnie. Najczęściej jest tak, że osoby, które mają lęk wysokości, albo tylko myślą, że go mają, w balonie go tracą. Leciała kiedyś ze mną pani, która na wysokości 50 – 60 metrów powiedziała, że ma lęk wysokości. Opowiadała, że w domu na balkon wychodziła tyłem. W balonie nagle się okazało, że ten lęk jej nie przeszkadza. To jest trochę tak, że jak masz możliwość ewakuacji, to z niej korzystasz – w balonie takiej możliwości nie ma. Zawsze jednak do takich spraw trzeba podchodzić rozważnie i na pewno nie wolno nikogo do tej przyjemności zmuszać. Dla nas bezpieczeństwo jest najważniejsze, a lot balonem musi być przyjemnością.
Pilot zawsze obserwuje swoich pasażerów, jeśli tylko nie czują się dobrze stara się wylądować w pierwszym bezpiecznym miejscu. Zdarza się to niezwykle rzadko.
Jak wygląda lot balonem? Na czym polega latanie balonem?
Sztuka latania polega na tym, aby w umiejętny sposób wykorzystać wiatry na poszczególnych wysokościach. Lecieć balonem można tylko z wiatrem, ale kierunek i siła wiatru może się różnić nawet co kilka metrów. Zadaniem pilota jest szukanie odpowiednich wysokości.
Lot balonem - podniebna przygoda
ZobaczZdarza się tak, że lot może odbywać się w każdym kierunku. Oczywiście kluczowe jest tutaj również samo przygotowanie do lotu. Jeszcze przed lotem każdy pilot musi zaplanować trasę lotu na podstawie prognozy pogody. W powietrzu pozostaje doświadczenie, wiedza i intuicja pilota.

Jakimi balonami lata się najczęściej – na ogrzane powietrze, gazowymi? Czym one się różną?
W Polsce balonów gazowych jest bardzo mało. W zasadzie aktywne są w tej chwili 2. My latamy balonami na ogrzane powietrze. Jakie są różnice? Przede wszystkim loty balonem gazowym mają inny charakter. Balon gazowy napełnia się jednorazowo i można lecieć 3,4 dni non stop. Balon na ogrzane powietrze może lecieć 3, 4 godziny. Rekord był 8 godzin – ale to przy bardzo sprzyjających warunkach. Różnicą jest także technika latania m.in. sposób osiągania wysokości. Przy balonach gazowych, aby osiągnąć wyższy poziom, należy pozbyć się balastu np. wyrzucić garstkę piasku, my po prostu bardziej podgrzewamy powietrze.
Kolejną różnicą jest to, że balonami gazowymi lata się wyżej. Wprawdzie balonami na ogrzane powietrze również możemy osiągać wysokości 2000-3000 metrów, ale zwykle laty widokowe przeprowadza się na wysokości 200, 300, 500 metrów. Po pierwsze dla walorów widokowych dwa razy wyżej nie ma sensu się wznosić, po drugie trzeba mieć na uwadze ruch powietrzny – jeżeli chcemy wejść w kontrolowaną strefę lotniczą, wówczas podlegamy dodatkowym wymogom. Niezbędne jest wtedy stały kontakt z lotniskami i strefami zarządzania ruchem powietrznym.
Różnicą jest również to, że balonami na ogrzane powietrze można w każdym miejscu wystartować i w każdym miejscu wylądować. Balonami gazowymi można wystartować tylko z miejsc, gdzie jest dostęp do gazu. I ostatnia kwestia to cena – loty na hel są znacznie droższe.
Dla pasażerów jedyną odczuwalną różnicą jest dźwięk – przy balonach na ogrzane powietrze słychać systematycznie palniki, przy balonach gazowych jest większa cisza.

Czy lot balonem jest bezpieczny?
To jeden z najbezpieczniejszych statków powietrznych. Wysokiej jakości sprzęt i umiejętności pilota są gwarancją 100% bezpieczeństwa. Dobry pilot musi mieć opanowaną meteorologię do perfekcji, całe życie się uczyć i mieć dużo pokory. Lot do lotu jest niepodobny. Najlepiej to widać na zawodach, kiedy wszyscy zawodnicy startują z jednego punktu, dolatują w to samo miejsce, a każdy balon ma inną trasę lotu. To znaczy, że za każdym razem, kiedy wzlatujemy w powietrze, musimy być tak samo uważni i na bieżąco tworzyć trasę lotu w zależności od napotkanych warunków.
Trzeba również wspomnieć, że lot balonem to nie tylko pilot – to również obsługa naziemna, która cały czas jest w kontakcie, wykonuje szereg pomocniczych dla pilota zadań i w odpowiedni sposób jest w stanie zareagować na potencjalne niebezpieczeństwa.
Widokowy lot balonem - okolice Warszawy
ZobaczPotencjalne niebezpieczeństwa? Co to dokładnie oznacza?
Są to zmiany związane głównie z wiatrem. Niebezpieczny jest zarówno całkowity brak wiatru, jak i nagłe, silne porywy. Niestety są to sytuacje, których nie jesteśmy w stanie zupełnie przewidzieć, bo natura bywa zmienna.
Może się zdarzyć, że podczas startu będą warunki idealne, a na jakiejś wysokości będziemy mieli do czynienia z nagłym, silnym wiatrem. Dlatego tak ważnie jest doświadczenie pilota, który potrafi takie sytuacje przewidzieć i odpowiednio na nie zareagować. Bo takich sytuacji nie należy się bać! Często wystarczy delikatnie skorygować wysokość lotu, aby wrócić w spokojny wiatr. Silny wiatr na wysokościach nie stanowi zagrożenia, to wiatry przyziemne są najistotniejsze.
Różnice siły wiatru na różnych wysokościach można zobaczyć, obserwując chmury, które na różnych poziomach przemieszczają się różnym tempem.
Czy są jeszcze jakieś inne zagrożenia – oprócz wiatru np. ryzyko pożaru balonu?
Jeżeli będziemy latać w zgodzie ze wszystkimi parametrami bezpieczeństwa, to w trakcie lotu balon nie ma prawa się zapalić. Może się zdarzyć, że balon zostanie przegrzany, wtedy zacznie się topić.
Taka sytuacja może mieć miejsce, jeżeli na pokład zostanie zabranych za wielu pasażerów i balon nie będzie mógł się unieść, ale to mówimy o absolutnie skrajnych przypadkach. W normalnych sytuacjach nie ma takiej możliwości. Jeżeli chodzi o inne zagrożenia, to może zdarzyć się rozszczelnienie zaworu gazu. Ale to też nie jest problem, bo wtedy zakręca się jeden palnik i działa drugi.
Nowoczesne balony zapewniają pełne bezpieczeństwo, tu nie ma ryzyka – wszystkie potencjalne niebezpiecznie sytuacje są przewidziane, a piloci mają na nie rozwiązanie. Wypadki na balonach można policzyć na palcach jednej ręki.
Lot balonem - Kujawy
Zobacz
Czy baloniarstwo można nazwać sportem ekstremalnym?
Ekstremalne jest to, że jest to statek powietrzny bez napędu, więc nie mamy nad nim pełnej kontroli. Ale żaden pilot nie doprowadza do sytuacji, by znaleźć się w ekstremalnej sytuacji. A jeżeli już się w takiej znajdzie, to robi wszystko, aby się z niej jak najszybciej wydostać.
Czy różnica ciśnień i zmiany temperatury są odczuwalne podczas lotu?
Różnica ciśnień bywa odczuwalna podobnie jak w samolocie, jeśli szybko będziemy zmieniać wysokość lotu. Zdarza się, że zatykają się uszy, ale wtedy wystarczy przełknąć ślinę. Jeżeli chodzi o różnice temperatur to na wysokościach na których my latamy z pasażerami nie jest odczuwalna. Poza tym to są emocje, które bardzo rozgrzewają!