Paralotnia klasyfikowana jest jako statek powietrzny. Posiada miękki płat nośny a jej pierwowzorem były spadochrony szybujące. W swojej podstawowej wersji nie posiada napędu, a nad ziemią unosi się dzięki prądom powietrznym. Widok kolorowych paralotni szybujących swobodnie po niebie zawsze wzbudza zainteresowanie, a u wielu osób również marzenia o lataniu. Jeśli jesteście zainteresowani tą dyscypliną i chcielibyście zacząć latać na paralotni, to koniecznie przeczytajcie nasz artykuł.

Paralotnia – jak zacząć?

To zdecydowanie nie jest dyscyplina, którą należy rozpoczynać od „skoku na głęboką wodę”. Paralotniarstwo warto poznawać małymi krokami i nie omijać żadnego etapu. Choć charakteryzuje się dużym poziomem bezpieczeństwa i małym ryzykiem, to jednak wciąż jest to sport ekstremalny praktykowany wysoko nad ziemią. Dobra wiadomość dla niecierpliwych jest jednak taka, że szkolenia paralotniowe są krótkie i już po kilku dniach można cieszyć się swobodnymi lotami. Ale po kolei. Oto 5 kroków, które pomogą Wam zacząć przygodę z paralotniami.

lot paralotnią w tandemie

1) Zrealizuj loty w tandemie

To najlepszy sposób, aby dowiedzieć się, czy warto w ogóle iść w tym kierunku. Pewne rzeczy bowiem zupełnie inaczej wyglądają z dołu. Przekonacie się jak reagujecie na zmianę ciśnień, czy nie pojawia się lęk wysokości oraz czy dobrze czujecie się w powietrzu. Zachęcamy więc do tego, aby spróbować nawet kilka razy w różnych wariantach: loty górskie, loty na holu, wyższe, niższe, akrobatyczne i widokowe. Jeśli każdy z tych lotów będzie robił na Was pozytywne wrażenie i poczujecie, że chcecie więcej, to znaczy że połknęliście haczyk i prawdopodobnie zyskaliście nową pasję.  Podczas lotu paralotnią w tandemie będziecie mieli okazję podpatrzeć manewry wykonywane przez profesjonalistę zdobyć pierwsze doświadczenie przy starcie i lądowaniu.

Oto przykładowe lokalizacje, w których można zrealizować lot tandemowy:

2) Zapisz się na kurs paralotniowy

Dzięki temu zrealizujecie pierwsze samodzielne loty. Szkolenia paralotniowe są prowadzone przez doświadczonych instruktorów posiadających odpowiednie kwalifikacje do nauczania. Kurs składa się z dwóch etapów. Pierwszy z nich to teoretyczne zapoznanie ze sprzętem, prawem lotniczym, aerodynamiką i meteorologią. Uczestnik realizuje około 20 lotów niskich, ćwicząc głownie start i lądowanie. Etap drugi to loty wysokie. Dopiero po jego ukończeniu możliwe jest przystąpienie do egzaminu na licencję pilota paralotni. Po jej uzyskaniu można wreszcie latać samodzielnie. Oczywiście warto szkolić się dalej np. w lotach żaglowych i termicznych oraz na pilota tandemowego, aby dzielić radość latania z bliską osobą.

Paralotnia lot tandemowy

 

3) Kup sprzęt do lotów paralotnią

Kiedy już macie uprawnienia do samodzielnych lotów, to czas najwyższy rozejrzeć się za własnym sprzętem. To tak naprawdę ostatni duży wydatek, który Was czeka. Warto jednak zainwestować we własne skrzydło wraz ze wszystkimi dodatkami i akcesoriami, aby stać się całkowicie niezależnym paralotniarzem. W tym temacie poproś o radę doświadczone osoby: instruktorów lub profesjonalistów. Niezbędne minimum to paralotnia, uprząż, spadochron zapasowy i kask zgodny z normą EN966. Konieczne jest także radio do nawiązywania kontaktu. Za nowy sprzęt zapłacicie około 10 000 – 15 000 zł. Używany można dostać za połowę tej kwoty, ale zalecamy dużą ostrożność w tej kwestii. Zakup akcesoriów z drugiej ręki najlepiej również skonsultować z doświadczonym paralotniarzem. W temacie bezpieczeństwa nie powinno się bowiem oszczędzać.

Przyda się również odpowiednia odzież, chroniąca przed wiatrem i niską temperaturą, którą z pewnością odczujecie na wysokości kilkuset metrów. Niezbędne są okulary przeciwsłoneczne.

4) Dołącz do klubu bądź stowarzyszenia

To najlepszy sposób na to, aby zacząć latać systematycznie i nawiązać cenne znajomości w środowisku paralotniarskim. Zostając członkiem klubu i angażując się w jego działalność będziecie mieć dostęp do informacji ze świata paralotni - tych lokalnych i nie tylko. Będziecie wymieniać się wiedzą na temat najlepszych miejsc do latania, aktualnych warunków, nowinek sprzętowych. Czekają Was wspólne wyjazdy i integracja, ale także praca. Dowiedzcie się, gdzie w Waszych okolicach znajduje się najbliższy klub i nie wahajcie się do niego dołączyć. Przykładem takich organizacji jest np. Karkonoski Klub Paralotniowy lub Małopolski Klub Paralotniowy.

Paralotniarstwo jest też świetnym pretekstem do podróżowania. Na całym świecie istnieje bowiem mnóstwo pięknych miejsc  do podziwiania krajobrazów z lotu ptaka. Francja, Szwajcaria, Brazylia – to kraje, w których łatwo znaleźć miejsca oblegane przez paralotniarzy.

5) Nawiązuj znajomości i inspiruj się paralotniarzami z doświadczeniem

Nie bójcie się prosić o pomoc, porady albo wskazówki. Środowisko paralotniarskie jest niezwykle otwarte i przyjazne. Chętnie pomagają początkującym, dzieląc się swoim doświadczeniem. Przebywając w towarzystwie takich samych pasjonatów, łatwiej jest znaleźć towarzystwo do wspólnych wypraw. Na początku bowiem ciężko jest poprawnie wywnioskować, które miejsce i jaka pora jest najbardziej odpowiednia do odbycia lotu. Obecność innych osób również przydaje się do trafnej oceny sytuacji i podwyższenia poziomu bezpieczeństwa. Ten sport wymaga bowiem analizy i skupienia, a grupa z pewnością może w tym pomóc.

A może namówisz bliską osobę do wspólnej nauki paralotniarstwa? Przyjaciółkę, brata, partnera lub partnerkę. W towarzystwie kogoś znajomego jest o wiele przyjemniej. Możecie się nawzajem motywować, ale przede wszystkim dzielić wrażeniami.

Wszystko, co powinniście wiedzieć, zanim zaczniecie latać na paralotni…

Początkujący paralotniarze, jak również osoby dopiero aspirujące do takiego miana, mają mnóstwo pytań dotyczących tej dyscypliny, lotów, kwestii organizacyjnych itp. Postanowiliśmy zebrać najczęściej zadawane pytania i udzielić Wam na nie odpowiedzi. Taka wiedza da Wam podstawy i motywację, aby dowiedzieć się jeszcze więcej.

Czym się różni paralotnia od motoparalotni?

Motoparalotnia to po prostu paralotnia z napędem silnikowym. Oba te statki powietrzne są bardzo podobne jeśli chodzi o płat nośny. Elementem wyróżniającym jest właśnie silnik, który może być podwieszony na plecach lub przymocowany do specjalnego trójkołowego wózka. Napęd bardzo ułatwia starty i lądowania w płaskim terenie – nie ma potrzeby korzystania z wyciągarki. To również dużo wygodniejsza opcja w przypadku lotów tandemowych. Motoparalotnie umożliwiają także rozwinięcie większych prędkości.

Czy lot paralotnią jest bezpieczny?

Oczywiście, że tak. To jeden z najbezpieczniejszych sportów lotniczych. Jeśli paralotniarz potrafi trafnie ocenić sytuację, stosuje się do zasad, nie ma tendencji do wpadania w panikę i cechuje go zdrowy rozsądek oraz brak brawury, to ryzyko wypadku jest minimalne. Kursanci uczą się przede wszystkim panowania nad sobą, bo najniebezpieczniejsze są gwałtowne manewry i reakcje. Ewentualne zagrożenie stanowią druty wysokiego napięcia, złożenie skrzydła lub splątanie się linek. Paralotniarze mają jednak na wyposażeniu spadochron ratunkowy zwany potocznie „zapasem”, którego używa się w kryzysowej sytuacji.

Co to jest lot paralotnią w tandemie?

Jest to lot przeznaczony dla dwóch osób, spośród których przynajmniej jedna musi mieć uprawnienia pilota do wykonywania takich lotów uzyskane po odbyciu specjalnego kursu.  Tandemy umożliwiają osobom bez doświadczenia poznanie uroków paralotniarstwa. Pasażerem takiego lotu może być każdy sprawny człowiek, również niepełnoletni. Pilot tandemu steruje paralotnią, czuwa nad bezpieczeństwem i koordynuje start oraz lądowanie. Loty paralotnią w tandemie często wykonywane są komercyjnie i są traktowane jako atrakcja pozwalająca na odkrywanie rejonu z innej perspektywy i mocne wrażenia.

Jak się ubrać na lot paralotnią ?

Należy pamiętać o tym, że na wysokości kilkuset metrów temperatura jest o wiele niższa niż na ziemi oraz wziąć pod uwagę mocniejszy wiatr. Niezbędne są buty (najlepiej wysokie) z twardą podeszwą, przeciwwiatrowa odzież, rękawiczki i czapka. Przydadzą się okulary przeciwsłoneczne.

Jak wygląda akrobatyczny lot paralotnią?

To nieco bardziej ekstremalna forma lotów paralotnią, podczas której wykonuje się w powietrzu różnego rodzaju tricki. Ryzyko splątania się linek sprawia, że możliwości akrobacji na paralotni są dość ograniczone i zdecydowanie przeznaczone tylko dla doświadczonych pilotów. Przykładem tricków może być np. wingover czyli dynamiczne wahadłowe huśtanie ponad poziom skrzydła albo spirala, która polega na obniżeniu poziomu lotu poprzez wykonywanie spiralnych obrotów.

Ile kosztuje lot paralotnią?

Lot w tandemie to zazwyczaj wydatek rzędu 200 - 300 zł. Dwuetapowy kurs paralotniowy kosztuje około 2 000 – 3 000 zł. Cena sprzętu została już przedstawiona w akapicie dotyczącym podstawowego ekwipunku paralotniarskiego. Posiadacze własnego sprzętu właściwie nie ponoszą już żadnych innych wydatków poza transportem na miejsce startu. Co kilka lat należy jednak wymieniać paralotnię na nowszą.

Gdzie można latać na paralotni?

Choć dzięki wyciągarkom możliwe są loty na nizinach, to jednak największą satysfakcję dają loty górskie. Umożliwiają uzyskanie większych wysokości, dłuższe loty, ale też gwarantują piękne krajobrazy. W Polsce paralotniarze upodobali sobie Beskid Wyspowy, Górę Żar i Skrzyczne. Doświadczeni glajciarze latają również z klifów nad Bałtykiem. Znane europejskie rejony do uprawiania tej dyscypliny to Bassano del Grappa we Włoszech, Lijak w Słowenii czy Lendak w Słowacji.

Jak szybko, jak wysoko i jak daleko lata paralotnia?

Paralotnie latają z prędkością 20 - 70 km/h. Zazwyczaj wzlatuje się na wysokość 400-800 metrów. Maksymalna dopuszczalna wysokość dla tandemów to 1600 m n.p.m. Natomiast profesjonalny paralotniarz może się w pojedynkę wzbić nawet na 4000 metrów. Jeśli chodzi o rekord długości przelotu, to został on ustanowiony kilka lat temu w Brazylii. W ciągu 11 godzin przemierzono dystans 553 km.

Jak startuje/ląduje paralotnia?

Startować na paralotni można w zasadzie na 2 sposoby. Pierwszy z nich jest praktykowany w górach i wykorzystuje różnicę poziomów. Pilot musi wziąć krótki rozbieg i ciągnąć za linki, aby podnieść skrzydło. Na nizinach niezbędna jest pomoc wyciągarki, która holuje pilota na wysokość około 300-400 metrów. Dopiero wtedy możliwe jest nawiązanie kontaktu z termiką oraz odczepienie linki holowniczej. Manewr lądowania wykonuje się używając sterówek, zwiększając kąt natarcia i stopniowo tracąc wysokość.

Kto nie może latać na paralotni?

Aby rozpocząć kurs paralotniowy należy mieć minimum 16 lat. Od niepełnoletnich osób wymagana jest zgoda rodziców lub opiekunów. Loty tandemowy można wykonywać nawet z kilkuletnimi dziećmi, pod warunkiem, że pilot posiada dla nich odpowiednią uprząż. Aby latać na paralotni konieczna jest dobra sprawność fizyczna. Przeciwwskazaniami mogą być choroby układu krążenia, epilepsja i zaburzenia psychiczne.

---

Podobne tematy: