Spis treści
Ponadczasowość tematu „być czy mieć” objawia między innymi się w dziełach literackich powstałych w różnych epokach. Najczęściej wynika z nich, że bohaterowie wcale nie potrzebują dóbr materialnych i pieniędzy, aby być szczęśliwi. Często to właśnie niedostatek czyni ich bardziej empatycznymi, doceniającymi małe przyjemności, potrafiącymi korzystać z życia. Taki przekaz to jednak generalizacja, która może doprowadzić do błędnych wniosków. Pieniądze i przedmioty są bowiem nieodłącznym elementem naszego życia. Tylko czy powinny one być celem samym w sobie?
Kto pyta nie błądzi?
Erich Fromm w swojej znanej książce pt. „Mieć czy być” podjął się próby odpowiedzi na to pytanie biorąc pod uwagę aspekty filozoficzne, socjologiczne i psychologiczne. Porównał ze sobą oba nurty egzystencji i doszedł do wniosku, że tylko dzięki temu drugiemu możemy przetrwać we współczesnym świecie (a były to lata 70. XX wieku). Doświadczanie świata jest źródłem twórczej energii i napędza do działania. Według niego sposób życia oparty na byciu objawia się empatią i miłością. Zwróćcie uwagę, że są to uczucia skierowane w stronę drugiego człowieka – a to, jak się okazuje, ma kluczowe znaczenie dla naszego tematu.

Być z kimś i mieć kogoś. Relacje jako wyznacznik szczęścia
Badania podłużne prowadzone przez naukowców z Uniwersytetu Harvarda od 1938 roku śledzą losy grupy ludzi od urodzenia do śmierci. Co kilka miesięcy sprawdzają jak toczy się ich życie w różnych dziedzinach: zawodowo, zdrowotnie, intymnie itp. Pomimo bardzo zróżnicowanej grupy wniosek pozostaje ten sam: szczęście daje drugi człowiek i poczucie bliskości. Jakość relacji wpływa także na zdrowie. Na zadowolenie z życia nie miało natomiast wpływu ani majątek ani status społeczny.
Jeśli więc ujęlibyśmy słowo „być” w kontekście społecznym (tak jak zresztą sugerował nam to Fromm), to mamy dowód w postaci badania naukowego na temat wyższości bytu nad posiadaniem.

„Mieć” a kwestia osobowości
Z drugiej strony badania przeprowadzone na Uniwersytecie Cambridge wskazują, że pieniądze mogą dawać szczęście. Jest to uzależnione jednak od jednego kluczowego aspektu – ich wydawanie musi być zgodne z osobowością. Trzeba zatem wiedzieć jak je wydawać. Jeśli robisz to w celu wyrażania siebie, to jest duża szansa, że będziesz odczuwał szczęście.
W psychologicznej teorii osobowości „Wielkiej Piątki” istnieje 5 cech, które nas wyróżniają: neurotyczność, ekstrawersja, otwartość na doświadczenie, ugodowość i sumienność. Mniejsze lub większe natężenie każdej z nich tworzy naszą osobowość. I tak na przykład osoby o wysokim poziomie ekstrawersji będą szczęśliwe wydając pieniądze na spotkania z przyjaciółmi (i znowu wracamy do kwestii relacji). Natomiast osoby otwarte na doświadczenie chętnie spróbują mocnych wrażeń takich jak np. skok ze spadochronem.






