Spis treści
- Kim właściwie jest Święty Mikołaj?
- Tradycje mikołajkowe w Polsce
- Amerykański Mikołaj - jak w filmie!
- Mikołaj w Holandii
- Kraje Śródziemnomorskie i ich obyczaje
- Na wschodzie - Dziadek Mróz
- W Czechach i na Słowacji podobnie jak w Polsce
- We Francji Marcin zamiast Mikołaja
- W Niemczech Mikołaj ma towarzysza
- Podwójna wizyta Mikołaja w Belgii
- Finlandia – tam, gdzie mieszka Święty Mikołaj
- Mikołaj popularny na całym świecie
6 grudnia to czas, kiedy dzieci z niecierpliwością oczekują drobnych zabawek i słodyczy pod poduszkami, w skarpetach i butach. Miejsca pozostawienia prezentów świątecznych przez Mikołaja są różne, ale cel ten sam – uszczęśliwić małego szkraba.
Obyczaj wręczania dzieciom prezentów sięga średniowiecza, kiedy to szkoły mające za patrona Świętego Mikołaja udzielały zapomóg i stypendiów. Z upływem lat tradycja ta ewaluowała i przekształciła się w obdarowywanie upominkami dzieci i ich rodziny. Wzmianki o Świętym Mikołaju przynoszącym prezenty z okazji swojego święta znajdziemy w źródłach polskich, czeskich, austriackich, holenderskich, belgijskich i niemieckich.

Kim właściwie jest Święty Mikołaj?

Święty Mikołaj to biskup z Miry, pochodzący z Bizancjum i żyjący w III wieku. Urodzony w bogatej rodzinie, pomagał ubogim i potrzebującym. Istnieje legenda, która może wskazywać na genezę późniejszej (i trwającej do dzisiaj) tradycji z udziałem naszego bohatera. Według niej Mikołaj w dość osobliwy sposób pomógł mieszkańcowi miasta Patara.
Mężczyzna ten popadł w straszną nędzę, a jego córki nie miały w związku z tym perspektywy zamążpójścia. Pod osłoną nocy przyszły biskup wrzucił przez komin trzy woreczki z pieniędzmi, które wpadły do pończoch i butów pozostawionych do osuszenia. Dzięki temu panny zostały uratowane przed ciężkim losem.
Św. Mikołaj jest patronem wielu miast i krajów na całym świecie, m.in. Grecji, Rosji, Amsterdamu, włoskiego Bari oraz Nowego Jorku.
Jak wygląda Święty Mikołaj?
Jego wizerunek mocno się zmieniał na przestrzeni wieków. Pierwotnie, jako duchowny, posiadał pastorał, mitrę i długą czerwoną szatę biskupią.
Obecnie najbardziej uniwersalnym wizerunkiem Mikołaja jest staruszek z białą brodą i wielkim brzuchem ubrany w czerwony płaszcz i szpiczastą czapkę. Porusza się na saniach i przynosi prezenty, które zostawia w skarpetach zawieszonych pod kominem, co jest oczywistym nawiązaniem do legendy o ubogim ojcu trzech panien. W zamian oczekuje tylko ciasteczek, aby mógł posilić się w swojej podróży.
Skąd taka zmiana? Oczywiście na potrzeby marketingu. W 1932 roku Coca-Cola uznała, że wizerunek biskupa jest zbyt poważny jak na kampanię reklamową, dlatego poproszono amerykańskiego artystę Freda Mizena o zaprojektowanie nowego image'u postaci.





